Actief openbaar maken hoeft niet te wachten op 1 november - wanneer de eerste categorieën van artikel 3.3 Woo in werking treden - maar kan nu al. De inspanningsverplichting van artikel 3.1 Woo vormt de grondslag.
Besluit, dus eisen qua proces en beoordeling!
Actief openbaar maken is geen simpele handeling. De procedurele vereisten werden al beschreven in dit artikel. En duidelijk is ook dat vooraf een beoordeling nodig is in het licht van de uitzonderingsgronden (zie bijvoorbeeld ook deze update).
Bijzonderheid bij boetebesluiten
Bij boetebesluiten gold al even een door de rechtspraak gemaakt beoordelingskader. Actief openbaar maken kan, ook als het besluit nog niet vast staat. Dat gegeven maakt wel dat, mocht het besluit 'onderuit gaan' (de boete is ten onrechte opgelegd), dan is openbaar maken onevenredig benadelend (zie ook al eerder dit bericht). Dat vraagt dus een (voorlopige) beoordeling van ook het boetebesluit zelf.
Onevenredige benadeling?
Dit kader past de rechtbank Midden-Nederland ook toe bij een openbaarmakingsbesluit van een boetebesluit door de Autoriteit Persoonsgegevens. De vraag ligt voor of publicatie onevenredig benadelend is.
Dat wekt de indruk dat de rechtbank meent dat er in dit kader niets nieuws onder de zon is, in vergelijking met de situatie onder de Wet openbaarheid van bestuur. Daar wringt de schoen echter. De wetgever heeft 'onevenredige benadeling' extra 'verzwaard' met de eis dat hier pas aan kan worden gedacht als sprake is van een uitzonderlijk geval. Die nuance, die ook best gevolgen kan hebben voor de beoordeling van een publicatiebesluit (is het wel zo uitzonderlijk), ontbreekt in deze uitspraak.
Over de vraag of dit beoordelingskader sowieso niet anders wordt op termijn, verscheen eerder deze update.