De afgelopen periode is al met enige regelmaat geconstateerd dat het nodige ook wordt verwacht van de verzoeker die om informatie vraagt. De praktijk is zoekende naar een evenwicht tussen het recht voor een ieder op alles én dat wat kan worden verwacht van de overheid.
Oplossingen in de praktijk
Het zoeken naar een evenwicht mondt soms uit in een wat kritischere rechter als het gaat om 'wat kan worden gevraagd en hoe' (zie dit bericht naar aanleiding van Rechtbank Midden-Nederland 11 juli 2024, ECLI:NL:RBMNE:2024:4876).
Soms zoekt de rechter de 'oplossing' in het redelijke aan dwangsommen wegens niet tijdig beslissen (zie dit bericht naar aanleiding van Rechtbank Noord-Holland 25 juli 2024, ECLI:NL:RBNHO:2024:7939).
Elders op deze site werd al gepleit voor een wetswijziging om een gesprek te kunnen aanknopen over het redelijke doel dat verzoeker voor ogen heeft (zie dit bericht).
Oproepen ter zitting
Een uitspraak van de Rechtbank Midden-Nederland (12 september 2024, ECLI:NL:RBMNE:2024:5505) geeft een aardig inkijkje in hoe de rechter ook kan acteren. Teneinde het geschil - na bijna 4 jaar - te beslechten had de rechtbank eiser opgeroepen ter zitting te verschijnen. De stoel van eiser bleef evenwel leeg. Dat geeft de rechtbank aanleiding om artikel 8:31 Awb toe te passen: het beroep wordt niet-ontvankelijk verklaard. Kennelijk was het verzoeker niet (meer) te doen om overeenstemming te krijgen.
Les voor de praktijk
Bij twijfel over de juiste intenties van verzoeker is het voor een bestuursorgaan dus het overwegen waard om de rechtbank te verzoeken een partij op te roepen om ter zitting te verschijnen. Dit leek sowieso al een vereiste als de stelling wordt betrokken dat eventueel sprake is van misbruik. Dit kon al worden opgemaakt uit de hier besproken uitspraak van de Raad van State (15 februari 2023, ECLI:NLRVS:2023:556).
Voor alle procespartijen de tip: vraagt de rechtbank te komen, kom dan ook!