Het gaat al enige dagen over notulen van de ministerraad. De rechtspraak neigt al snel naar geheim houden. Zo kennen we deze uitspraak van de rechtbank Noord-Holland (29 maart 2024, ECLI:NL:RBNHO:2024:3148) waarbij men zich baseert op uitspraken van de hoogste bestuursrechter.
Een uitspraak waarin wordt gesteld dat dit niet zo categorisch kan of hoeft, is deze uitspraak van ook de rechtbank Noord-Holland (20 december 2023, ECLI:NL:RBNHO:2023:13119).
Waarom die laatste uitspraak meer overtuigt? DAt zit 'm in de kern van de zaak als het om de Woo - en onderliggend het vraagstuk van een open overheid - gaat. Het gaat om het inroepen van uitzonderingen bij een helder geformuleerd uitgangspunt: "alles is openbaar, tenzij....".
Uitzonderingen behoeven een gedegen motivering, per onderdeel van een document. Is sprake van belangen - denkbaar zijn in dit geval "het goed functioneren van de overheid", "de bescherming van persoonlijke beleidsopvattingen" - dan dient nog altijd dat belang te worden afgewogen tegen het algemene belang van openbaarheid.
En nou juist al die stappen ontbreken bij het categorisch uitsluiten van de openbaarheid van documenten. Daarom gaat het bijvoorbeeld ook mis daar wat wordt gesugereerd dat concepten (al dan niet aanbeland bij de ambtenaar met schaal 15) niet openbaar gemaakt zouden hoeven worden (zie hier mijn column hierover). Diezelfde redenering - dat alles beoordeeld moet worden - geldt dus ook voor documenten met de titel 'Notulen van de ministerraad'.