Rechtbank Zeeland-West-Brabant: maken van documenten hoeft niet (altijd)

Vaste rechtspraak, maar door de technologie ietwat aan verandering onderhevig: wanneer spreken we van het vervaardigen van documenten (wat niet hoeft) en wanneer is het geen vervaardigen meer (en moet er dus wel ‘geleverd’ worden)?

Deze uitspraak van de Rechtbank Zeeland-West-Brabant geeft duidelijk aan wat er wel én niet gevraagd kan worden van het bestuursorgaan. Dat wordt duidelijk waar het gaat informatie die wordt gevraagd over zedenzaken over de datum, verloop bij het OM/sepot/sepotcode/klacht en de behandeling/uitspraak door de rechter.

De minister van Justitie en Veiligheid stelt dat databestanden waarin al deze gegevens niet bestaan. De informatie is er wel (in alle systemen) maar niet in een bestaand document en ook een schermafdruk (van informatie uit de bestaande systemen) is niet te maken. De enige manier om de informatie uit de database te halen is via het programmeren van een opdracht en het samenstellen en bewerken van lijsten. Dat hoeft de minister niet te doen want dat zou betekenen dat een nieuw document wordt gemaakt.  

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *