Raad van State 28 augustus 2019; Wat te doen met ingediende stukken bij de gemeenteraad (en een verzoek om deze documenten te verwijderen)? AVG en Gemeentewet

In de verschillende trainingen en presentaties bij gemeenten en specifiek voor gemeenteraden de afgelopen maanden speelde regelmatig de vraag op: wat te doen met ingediende stukken en de privacy van de indiener? Twee uitspraken van vandaag van de Raad van State geven een mooi overzicht van wat kan en wat de juridische gevolgen kunnen zijn.

Over het op de website zetten van ingediende stukken gaat de eerste uitspraak. Duidelijk wordt dat het plaatsen op de website van de agenda inclusief ingediende stukken gebaseerd is op artikel 19, tweede lid, van de Gemeentewet. Nu dat een feitelijke handeling betreft is geen sprake van een besluit en dus valt er door een betrokkene niets aan te doen. Feit blijft natuurlijk wel dat het goed is om terughoudend te zijn met het bekendmaken van persoonsgegevens. Zie eerder dit blog op de site van Ten Holter Noordam advocaten.

Over het terughoudend zijn en dus wellicht vooraf al anonimiseren – of dat in elk geval op verzoek doen – gaat de met de vorige zaak samenhangende uitspraak. In dit geval mocht de gemeente het verzoek om stukken te verwijderen aanmerken als een verzoek om tot anonimiseren over te gaan.  Dat het anonimiseren vervolgens niet goed zou zijn gedaan, is niet vatbaar voor bezwaar en beroep, want ook louter een feitelijke handeling. Zie eerder over het reageren op een verzoek tot anonimiseren deze uitgebreide annotatie.