De Woo is gewijzigd!

Eerder werd al aangekondigd dat de Wet open overheid geen rustig bezit is. De wet kan zo maar wijzigen vanwege de invoeringswet of het nieuwe kabinet. Dat is meer toekomstmuziek. De eerste wetswijziging is intussen al een feit! 

Groots is die wijziging niet, maar door de Wijziging van de Wet hergebruik van overheidsinformatie – uitgegeven in het Staatsblad van 18 juni 2024 – is per 19 juni 2024 artikel 2.4 Woo anders komen te luiden. De wijze waarop informatie bij voorkeur (van de wetgever) wordt verstrekt op grond van de Woo is vanaf nu “in een voor hergebruik beschikbare vorm die voldoet aan de voorwaarden van de Wet hergebruik van overheidsinformatie.”

Dat is ongeveer het zelfde, maar toch anders (geformuleerd), dan hoe het er eerst stond “a. in elektronische vorm, in een machinaal leesbaar open formaat, samen met de metadata, overeenkomstig artikel 5, eerste lid, van de Richtlijn 2003/98/EG van het Europees Parlement en de Raad van 17 november 2003 inzake het hergebruik van overheidsinformatie (PbEG 2003 L 345), zoals deze is gewijzigd bij Richtlijn 2013/37/EU van het Europees Parlement en de Raad van 26 juni 2013 tot wijziging van Richtlijn 2003/98/EG inzake het hergebruik van overheidsinformatie (PbEU 2013 L 175);” Door de nieuwe bepaling van de Woo vallen we terug op de specifieke bepalingen van de Who. De wijze waarop een en ander beschikbaar is staat dan voorop met de suggestie om het ook elektronisch, met metagegevens, in een open en machinaal leesbaar formaat beschikbaar te maken. Dit laatste wel in afhankelijkheid van de al dan niet onevenredige inspanning die een en ander met zich brengt (artikel 5). De Who kent ook bijzonderheden bepalingen voor specifieke gegevens (artikel 5a e.v.).

Van belang is te onderkennen dat dit artikel 2.4 geldt voor zowel het actief openbaar maken (op grond  van artikel 3.1 of artikel 3.3) als informatie verstrekken nadat daarom is verzocht (op grond van artikel 4.1 bijvoorbeeld). In dat laatste geval staat de vorm waarin de verzoeker het wil ontvangen voorop, maar als daarvan moet worden afgeweken valt het bestuursorgaan terug op artikel 2.4. Dit volgt uit artikel 4.5.

Tip voor de praktijk: werk je met de Woo, check altijd wetten.nl

NB: de Who heeft een ruimer bereik dan de Woo (met artikel 2.2). Zo valt bijvoorbeeld ook de VNG onder de Who. Dit moest de staatssecretaris recent nog wel even schriftelijk verduidelijken richting de Kamer (zie dit bericht)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *